tisdag 27 juli 2010

Segling på schemat.

Det ringde en kömpis, en garderobare, ja det var Stig, o undrade om det inte var dax att segla lite som idag.. Då blev man ju så sugen så man hoppade jämnfota i skutan..
Men kroppen hade aviserat lite annat, nämligen ett gallstensproblem så jag var tveksam till att följa med ut.. Men efter en hoper piller o lite mental övertalning så sa kroppastollen idag att det gick bra.. Kom ner till segelbåten o klev ombord, började fundera på hur detta skulle sluta, men det går med all säkerhet kanon eftersom Stig är med, vad annars..
Motorn tuffade igång o vi lämnade hamnen. Utanför så åkte det upp ett par vindfångare o motorn stängdes av.. Jösses vad tyst o lugnt det blev, dessutom så bar det iväg av naturens kraft, oj oj sicken grej.. Helt tyst o bara lite vattenskvallp..
Blåsvinden hade en aning bråttom i början på dagen så det skickade på rätt bra med fart, båten lutade så där gött o man fick hålla i rorkulten ordentligt. Ja jag blev satt där med den där styrpinnen i typ 5-6 timmar, men det gjorde ju inte ont. Det var skitskoj !!
Man fick lära sig lite nya grejer om väjningplikt, det hade lite med vinden att göra o så, bäst jag inte går in närmare på det eftersom minnen kanske sviker ibland. fast jag tror jag kommer ihåg det mesta.. Man skulle hålla höjd oxå för att det skulle underlätta senare, fast det hade jag nästan räknat ut själv. Jo det är sant !!
Detta var ju en helt annan naturupplevelse än vad jag är van vid på sjön även om det inte varit dåligt innan så var detta en ny grej för mig.. Och det gillade jag !!
Nu var det ju gotteväder med sol o frisk vind. Men får jag bara rätt kläder så tror jag inte jag skulle ha något emot att stå där även om det blåser ännu mer o regnar o är skitväder.. Man kommer ju lite närmare naturen o får en helt annan upplevelse. Bara känna det att vinden är kraften som för oss framåt, planera kurs efter hur det blåser o vara med lite mer på vad som händer..
På ett ställe lugnade vinden sig en del så vi passade på att ta en macka som vi införskaffat innan avfärd. Att äta en macka o samtidigt segla fram helt
ljudlöst i lugn o ro, oj oj så njutningsfullt !!
Ja jag kan nog skriva mycke om denna segling, men en sak är säker..
Det var riktigt roligt o intressant..
Passar även på att tacka Stig för en fantastisk dag på sjön !!

3 kommentarer:

  1. Jag tackar för trevligt sällskap.
    Tyckte att du fick bra ordning på seglingen.

    SvaraRadera
  2. Kul att du fick prova med Stig fast du fick ingen GD som jag och Smoegen fick.
    Blir det segelbåt nu?

    SvaraRadera
  3. Vet inte det Orven, men inget är omöjligt..
    Bra sugen är man ju nu, men det har jag ju varit innan oxå o ändå inte bytt..

    SvaraRadera