måndag 26 juli 2010

Hem till Lysekil.

Japp då var det hemresa..
Men det var för mycke stark sidvind för att släppa på snörena.
hade ju bara en enkel tamp till bojen o ska man stanna till där o koppla loss så har man drivit in i dom andra o trasslat ihop så mycke som finns.. Några försökte o det blev tampar o bojkättingar i roder o proppar.. Så det hade varit bra om man kunde släppt bojförtöjningen innan man gasade full back.. Nu hade jag den turen att han som låg jämnte mig fick hjälp av en gummibåtsmänniska o flytta sin aktertamp till en annan boj o då kunde han ju släppa min så då funkade det kanon att bara spinna loss rätt ut med bakaktern först.
Precis när man kommit ut så dönade det förbi en helikopter med bredsladd på 6-7,2 meters höjd, ja det såg ut så ialla fall.. SSRS skulle ha nån uppvisning där dom skulle hissa upp folk från en flotte, så hamnade vi mitt i det oxå..
Nåväl, turen norrut var riktigt trevlig även om det var sista semesterresan för en del av oss i besättningen..
Vi tog vägen förbi Ellös, Handelsmannen Flink o Bassholmen..
På Gullmarn vinkade Stig från ballkongen..
Då var det söndag morgon o vi skulle hem till inlandet en gir, den kvinnliga delen av Lamons besättning hade slut på ledighet o skulle hem o jobba..
Jag skulle ju oxå hem o pappra lite på kontoret, o det passade ju bra eftersom man ändå skulle skjutsa hem matrosen.. Det blev ett så kort hemmabesök som möjligt eftersom jag skulle tillbaka till salthavet igen.. Var lite trötter så det blev den stora vägen tillbaka över GBG för den går nog fortare även om den är längre.. Ja man kan gasa mer !!
Eftersom man tvingats köra hela dagen o det utan mat så var det läge att införskaffa en pizza på 2 m² o rulla ihop den för att sen tröka ner bröten i halsen o skölja med 1 liter fanta o några pilsner, så, nu var matgrejer klar för dagen !!
Nu var det dax o somna till en film, hade varit på den lokala filmaffären o skulle köpa Sommar med Göran, men det sket sig.. Så jag tragglade igång Voddler, men det sket sig oxå för segbandet var inte på hugget, svor igång SVT-Play, men då ville inté det heller så det var till att somna utan filmjä-el..
Jahopp, nu e de Måndag o jag ska förädlas med en frukost, har skaffat kanongod skinka.
Sen blir det promenad ner till Harry, jobbslitet börjar ju nu igen (hehe) vi går 1100 så nån trekvart innan är väl bra att vara där..
Smoen ska vi till o säkert en girkurva in till Kornö oxå..
Undra om jag ska ha mina Kaptensstrumpor idag.. ?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar