tisdag 13 juli 2010

Helveteskvällen !

Då har vi på Lamon begett oss norrut som en början på semestern..
Vi satsade på Dannemarken för att ligga på svaj eftersom det skulle blåsa en hel del..
Nu funkade inte det, så vi tog en plats vid berget/stenkajen..
Det gick ju kanon o det kom några kändisar o bjöd på mat o solen sken o allt var kanon..
Sen börjar det, Den andra hälften av besättningen skulle väl ringa avföringen som ingen telefon hade så hon stoppade/tappade ner den i toan, nu är den gravt saltvattenskadad o vill inte vara med längre..

Seriöst !
Jag brukar ju spetsa till det som hänt lite, men detta är helt så som det skedde.
Senare på kvällen efter en delikat måltid "igen" så mulnade det på lite, det blev svart o blixtarna avlöste varandra.. Det kom ett regn som inte liknade nåt o blåste till så in i H-vet så båten for upp o hängde sig på stenkajen o aktern upp på grannbåten.. Därefter förvann vattnet o vi hade kraftig slagsida innan skiten brakade ner o kasade på berget vilket medför att nu finns det en del plastjobb att göra...
De felsta båter som fanns där stog på botten när vattnet försvann o det såg mycke märkligt ut när allt lutade... Slut på det seriösa !

På morgonen var alla ute o spanade på skador o tjötade lite om det som hänt..
Vi drog oss ut med spelet o spann loss men fören norrut..
Efter en liten stund i extremt hög fart (5 kn) så var det dax att bromsa upp fartyget för att inte missa Fjällbacka där vi nu ligger.. Det ska ju vara skitväder så vi tänkte ligga här o vänta på bättre väder innan vi i storm passerar Tjurpannan....
Den kvinnliga delen av besättningen sover nu o jag är sugen på att hälla vatten på´na..
Jag gör det, det kan vara kul !!
Fortsättning följer, även om det kan ta några dagar eller bli imorgon..

2 kommentarer:

  1. Ja du det kan bära till utav fan. Låg en gång i början av 90 talet efter en gammel cementkaj. en meter ovanför relingen stack det ut en bit armeringsjärn.
    Båtar gick förbi av alla de sorter och då stora fartyg. Inget svall som störde.
    Mitt i kaffet så kommer det typ en färja med en helvetes fart och det är 5 knop där jag ligger men tutingen denne hade måste ha varit 12-15 knop.
    En helvetes våg kom och jag hann inte med att kasta loss. Vi for rätt upp en meter ungefär och där slog relingen i armeringsjärnet och det blev ett hål som på en gammel.

    Inte hann jag med att se vad den där blåa färjan hette för man la all tid på att försöka rädda det som räddas kunde.

    Numera ligger jag aldrig utefter ett berg om jag inte har krysstampat och blytyngder ute på förtöjningen. Absolut ingen långsidesankring där folk kan riva upp hela sjön för alltid så kommer det en sådan dåre.

    SvaraRadera
  2. har ni testat Husvagn?? den ligger still när man vevat ner stödbenen .. det syns inte ens att man sätter på frugan :)

    SvaraRadera