lördag 4 juni 2011

Kaffe på Harry.

Dagen började som så bör, med solsken !
Susade ner till Thores för o få i mig en paleverstejmacka o tjöta lite skit med
en riktig stammis !
Eftersom det är lata ledighetsdagar så blev det till att vila frukost efter det..
Skulle ta o starta maskinen o kanske ta en tur på det stora blanka havet, men det sket sig, nån hade glömt o ta med sig en liten metallbit så det blev båtfix istället..
Det skulle ju bli årspremiär som däcksman på Harry idag oxå, o det blev det !
22 glada o trevliga patienter skulle ut på en liten runda.. Vi lastade på folket o gav oss iväg mot Bassholmen, efter tio minuters resa hade Kaptenen ännu inte börjat skälla. Man blir lite orolig att nåt är fel, tio minuter o inget skäll !!
Vi låg på Bassholmen ca: 45 minuter trekvart så där.. Det åts räkor ombord o den trevliga besättningen fick oxå vara med o provsmaka nåt kilo !! Men sen började elendet, patienterna skulle ha kaffe. Det är ju lätt fixat om man ligger vid kaj o har landström.. Nu blev det till o koka vatten o hälla genom milittahållaren till bryggaren, o den har en grejsimojs i botten som ska vara intryckt för att rävgiftet ska rinna ut, o inte kunde den sitta kvar i bryggaren heller för då får man inte på nåt vatten.. Nä, hålla bröten på termoskanten o hälla på lite vatten i taget var det som gällde.. Efter 16 koppar o 19 minuter var termosen full o det var klart.... Trodde jag !! Vi hade precis lagt ut o skulle gå mot Gullholmen genom Snäckedjupet när dom skulle ha mer kaffe.. Jahaa !! Nu hade man ju ingen hjälp av den elaka Kaptenen utan balanserade ihop en termos till.. Äntligen klart.. Nää, kaffet e slut fick man veta efter några minuter..
Faan, en omgång till, jag säger upp mig snart tänkte jag då..
Ja ja, fixade det igen o kom upp i styrhytten lagom tills vi gick ut vid Gullholmen o blev rorgängare, betydligt roligare än o vara mässpiga !!
Men vad händer med den hitills lugna Kaptenen när jag står vid rodret o passerar Islandsberg?? Jo, han börjar skälla, på mig !! Det gungar o det är tydligen mitt fel !
Dessa Kaptener.. Frågade han: om en båt krockar eller gungar i Afrika undertiden jag ligger nedsövd för operation, är det det oxå mitt fel ? Svaret kom direkt:
Ja Krister, så är det !!
Som däcksman får man skäll i alla lägen. Det görs för lite myteri nu för tiden !!
Nu tror ni säkert den Kaptenen är riktigt farlig o elak, o det är han !!
Nää, så är det inte, han är snäll den lille farbrorn..
När vi kom upp till Grundsund skulle vi in o vända i den hamnen, då lämnade jag över rodret o gick ut på däck.
Får nog säga att jag blev lite imponerad av den vändningen, men det är ju en Kapten som vet hur man kör båt utan bogpropellrar o skit..
Väl hemma vid Anderssons kaj så fick vi dela på räkorna som var kvar o dom satte jag i mig vid egen båt tittandes på en fantastisk solnedgång denna underbara kväll, vidstilla o bleke.
Det var gårdagen det, idag ska det tydligen monteras en pinne på en båt, återkommer säkert om det..
Till dess, ha de !!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar