söndag 5 juni 2011

En dag i mastens tecken !

Efter att ha varit på Thores o fått frukost o tjötat lite med en välkänd stammis gav jag mig iväg neråt Kapten Stigs hamn, det skulle ställas på en pinne på hans båt !
Sladdade in på hamnplanen o hade precis konstaterat att det blir soligt o varmt av den grövre sorten idag, då anlände min utbildningschef för påmastning..
Vi hämtade skeppet o ankrade upp vid mastkranen o gick för att hämta pinnen. Den var lite knöligt att få upp den, masten alltså, på en mastvagn. Det är lite grejer på, så det väger en del.. Nu tror ni det bara är en aluminiumpinne va?
Jag kan säga att det är snöre, rep, vajrar o faaan o hans moster, man ser knappt masten
för alla grejer o då tänkte jag att det tar två veckor o reda ut detta trasslet..
Efter en stunds fixande så hängde pinnen där i kranen, o till slut så var den åt rätt håll, ja, neränden neråt o så.. Det går en frän grej (jag vet vad det heter men tänker inte säga det) från masttoppen till fören på båten som skulle fästas först, det är den man rullar ut o in trasan på.. Därefter skulle några andra vajrar ihop med några vantskruv o det gick bra det oxå.. Nu helt plötsligt såg det inte så trassligt ut längre, utan ungefär som på en segelbåt, ja några linor o grejer hade vi kvar, men det började likna en båt ialla fall..
Repet som vi hade lyft pinnen men skulle bort o det var ju lite knöligt, det hade blivit på fel sida om ett fäste.. Men den atletiska Kaptenen ilade upp i mastkranen o grejade lite med båtshaken, den klättringen skulle platsat på cirkus..
Det blev en runda till skeppshandeln oxå, det är lättare o hämta grejer där än från botten !! Hmm..
Fika är viktigt när man jobbar hårt, eller är i vägen. Det blev en paus på Katten o lite båtsnack, trevligt ställe med fin utsikt..
Nu var vi tillbaka för att greja färdigt o flytta skeppet, då säger Kaptenen att ett styck windex måste monteras innan vi lämnar kranen.. Den ska sitta i masttoppen o dessutom i rätt riktning..
Att klättra ända upp i kranen med den blir lite knöligt så jag band fast ett rep runt fötterna på han o hissade upp dom 14 meterna med kranen, ja då hade han ju händerna fria o kunde montera den lätt o smidigt.. Nu gällde det o passa på o skoja lite med han oxå, vred ut kranen över hamnbassängen o lossade stoppet, det blev fritt fall rätt ner i sjön.
Det skulle ni sett, o jävlar vad han skällde när han kom upp till ytan igen !!
Jag la benen på ryggen o sprang till andra sidan stan. Tänkte att när den gubben kommer upp på bryggan är det inte lämpligt att vara kvar i det området !!

Njae, det kanske inte gick till riktigt så, då hade jag nog inte levt idag.. haha..

På eftermiddagen efter vi var klara så blev det ett gubbvil i båten för att sen ta sig till Ica o hämta sallad från buffen, det satt fint med en pilsner..
Kvällen avslutades med korsord o solnedgång över sjön i bleke..

Ha de !!

3 kommentarer:

  1. Skrattar så jag pissar på mig.

    SvaraRadera
  2. Är nog ingen som vågar be dig om hjälp Lamon hahaha.

    SvaraRadera
  3. Jäklar va du jöbber !!! Men NI verkar ha de Kanon !!! (Härligt ) !!!

    SvaraRadera