lördag 1 maj 2010

Resan till slutmålet

Dagen började med en i det närmaste en livsfarlig bilresa.. Vi var uppe på två hjul flera gånger o det berodde inte på att det gick fort utan att vi fått lite lastförskjutning av maten..
Väl framme vid mataffären, ja vi behövde komplettera för ett par tusen innan vi fortsatte till båten, får ju tänka på att vi skulle vara ute i flera timmar...
Direkt när vi kom till hamnen gjorde vi ett besök hos Orven, det gick bättre än förväntat, även om det tog tid !!
Efter att ha plockat in mat några timmar i kylen så var det till att fylla några kubik med vatten..
Nu, nu var vi klara för avfärd.. Backade ut ur bommarna o vinden som nu var ca: 36m/s tog tag i fören o reste iväg åt fel håll, men eftersom man är nåt med det mest erfarna som mänskligheten sett köra båt så löste det sig enkelt genom att vi fick backa ut ur hamnhelvetet.. Nu var vinden uppe i 56 m/s
Vi segade oss ut ur hamnen i det hårda vädret o fick sicksacka mellan isberg o vattengående älgar, nä nu kanske jag överdren en liten aning.. KBV som eskorterade oss men vågade efter 14 minuter inte fortsätta i denna storm så vi blev lämnade ensamma, då ringde Monstret o önskade lycklig resa, det behövde vi...
I Kyrkesund kom en ny KBV-båt o låg efter ganska läng, vi gick så pass fort med snipan att dom inte kom om oss, vi släppte av lite innan Mollösund så dom fick gå in där före oss, då slapp dom skämmas..
När vi passerade Gullholmen så spanade vi länge efter Skotten, men tyvärr syntes han inte till, han låg nog bakom nån soffa för att inte åka i sjön av blåsten..
Vi tog Malöströmmar för att inte fresta hjärtat på dom som såg oss, hade vi gått förbi Islandsberg hade dom säkert dött.. Alla vågor under hela resan var minst åtta meter höga.
Efter mycke möda kom vi då äntligen till slutet på resan o angjorde extrem elegant, det var bara för att Stig stog på bryggan med blåsorkester o fem tårtor o hälsade välkommna..
Nu var det dax för lite enkel mat.. Förrätten blev tre hummra var o en hink ostron..
Varmrätten blev några kilo helgrillad oxfile med en faslig massa tillbehör o fatvis med dricka.. Efterätten bestog av räkor, glass, annanastårta, kakor, ostkaka, risallamalta, bullens pilsnerkorv, chokladpaj o lite annat gott !!
Nu ska vi vila för att imorgon vara pigga o få en guidad tur på Harry med Stig..
PS. Det blir kräftor o lite ost o pilsner som kvällsmat. DS.