lördag 9 juli 2011

Käringön !!

Tjabba !!
Eftersom kilremmen passade så var det ju lika bra att testa den oxå..
Lyfte på locket till järngenuan o pumpade fram några liter soppa, vred batteriknappen till 1 o snurrade på nyckeln, det bara startade igång hur lätt som helst, lätt som en plätt !!
Smög ut ur hamnen o sladdade runt stångeskallen på brée o satte kurs neråt Gullis.
Där blev det onödigt trång rund knuten så jag var väl något nära bryggorna, då skrek det till en gubbe där på en brygga som undrade hur faan båtfolket kör.
Jag ropade tillbaka: Titta o lär, han visade långfingret, då bad jag han stoppa det i halsen så vi slapp lyssna på´n o sen hörde jag inte mer !!
Väl nere vid målet för resan så blåste det sidvind från sidan.
Då är det lite knöligt att fixa med boj till aktern o samtidigt pricka in sig mellan båtarna, gled förbi o sa till att jag tänkte gå in här, kan ni ta emot för det får bli med lite fart, fart ja, det blev det på dom för dom var nog rädda om sina båtar.
Såg att fören skulle nå ena båten lagom så dom tog emot samtidigt som man snabbt fick i akterförtöjningen i bojen o sen bara gasa in mellan skeppen..
Det gick oförskämt bra !! Fem minuter senare avtog vinden !! Hmm..
Det var sig nästan likt på den ön..
Fiskhandlarn hade som vanligt goda räk med tillbehör !!
El blev det ingen på hela dagen så jag tänkte att det får bli imon när en del går.
Men när hamnvakten kommit halva bryggan för att ta betalt så drog min granne ur kontakten o plockade ihop sladden..
Han sa till hamnvakten att båten är 34 fot o ingen el, han fick betala vad det kostade.. Sen var det min tur, hahaha... Är det den båten sa han, japp sa jag..
El har du oxå ser jag påpekade han.. Ja sa jag, min snälla granne som haft el hela dagen drog ur nyss för att var snäll mot mig så jag oxå kan ladda lite..
Det var hiskeligt vad den seglarn fick bråttom därifrån o hamnvakten tittade lite ilsket o mummlade nåt man inte bör skriva här !!
Undra om jag fick en ny kompis ? hehe..
Men tyckte det var så gnidet så det var svårt att inte säga nåt !!
Nån dag eller några senare så var det dax o dra sig norrut igen..
Tog giren förbi Stocken o fick se en bekant båt, la till där o blev bjuden på korv.
Satt ju fint som lite mellanlunch.. Den båten följde med till hemmahamnen o där fick jag en låda bruna kakor, uj uj uj !! Dom är det världsklass på.. Bagerskan sa att jag skulle spara på dom till hon som tror hon bestämmer kommer om en dryg vecka !
Som om det skulle vara några kvar då !! Fick bara ta en om dagen fick jag veta..
En i taget är lagom tycker jag. Kan ju spara burken så hon får känna doften av dom !
Sen försvann strömmen, hittade felet i stolpen, en seglare hade satt i en kontakt med mycke silvertape på, då löste säkringen ut.. Efter ett tag stod dom på bryggan o grejade o tjejen där undrade om det kan vara nåt fel ! Troligtvis om säkringen går..
Dom hade batteritomt o behövde ladda telefoner.. Jag lånade ut lite sladdgrejer o hon sa att det är bra med hjältar på bryggan. haha.. Det stog en kille där oxå, han var nog konstruktör till den tejpningen. Sa till han att ska man ha ström måste man ha redia gräjer föståru.. Där hör du pep hon då.. hahaha..
Nu blir det Allsång på Skansen på SVT-Play, imon är det frukostmöte på katten med en befälhavare, vi funderar på o framföra ett uppträdande genom o spela mungiga o bastuba, får se om det blir så !!

På återhörande !
//Lamon

1 kommentar:

  1. Bagerskan menar allvar med en kaka om dan. Egentligen var det ju godisförbud på båten, men det kanske inte gäller kakor.

    kram

    SvaraRadera