torsdag 29 april 2010

Vilket håll !

Jaha, då börjar resan närma sig lite fortare än det var meningen, eller var det så ?
En dag kvar att jobba, sen bär det iväg öster ut, nä, väster !!
Såg på plottern förra helgen att den inte visade samma ritning på öar o sånt som båtsportskortet.. Fast det löste sig ganska snabbt, hade turen o hitta en annan sida i sjökortspärmen som nästan såg ut som på plottern.. Fast lite skiljde det ialla fall, plottern hade farleden åt öster o kortet åt norr.. Ska man verkligen behöva demontera isär plotterfästet o vrida det 90 grader så plotter o kort blir lika.. ?
Det skulle kanske funka att vrida kortet, får se hur det blir !
Det skulle vara bra om det kunde visa på plottern från vilket håll det blåser, ja så man öppnar kapellet på rätt sida när man ska pinkirera. Det har Garmin inte tänkt på!
En annan sak jag funderat på, om man backar så visar plottern att jag färdas åt andra hållet med fören först, men så är det ju inte.. Det har Garmin inte heller tänkt på ! Sen kan den tala om hur högt över havet jag är, den vet väl inte var i båten den är placerad, eller var jag är, kunde ju satt den i masten som jag inte har. Ialla fall på gösstaken o då blir det lite högre.
Sen kan man ju fundera på varför man vill veta hur högt över havet man är, när man är på havet ??

2 kommentarer: