lördag 14 augusti 2010

Tändkuledagen..

Det har idag den 14 Augusti varit Tändkulemotorns dag här i Lysekil..
Jag för min del vaknade idag till ett hav som låt platt o solen sken, knäpp tyst utanför båten och bara nån enstaka mås som satte i halsen o ljudade lite..
Satt på rufftaket o fyllde färskvatten när ett välbekant ljud hördes, det var Harry som kom in till kajen mitt emot, sen började det o stånka borta på Skandiaverken o röken låt tät tidvis.. Hur gott som hellst..
Jag knallade bort o tjötade lite med några som tittade på Harry. Efter ett tag kom Stig o vi gick till Skandiaverken (vi plankade in)(nästan) där alla dessa fantastiska motorer stånkade o skramlade o rök. Det var dimmigt o luktade deisel o avgaser när vi klev in på planen, kanon, så ska det ju vara där..
Tog en del kort som kommer i ett känt forum lite senare..
Träffade en del människor som var ifrån hemmatrakten o lite annat löst folk..
Stig visade runt på Bogserbåten Herkules oxå, det var intressant..
Men Harry är dock trevligar, tycker jag, även om denna skuta oxå är trevlig..
Därefter började vi känna av lite feber o frossa.. Vi hade ju inte varit ombord på Harry, så då blev det en tur med den båten oxå.. Sjukdomskänningarna släppte direkt..
Det blev lite segelprat oxå, himmel vad mycke det finns att lära om det..
Man får ta in lite då o då.. Nu börjar man ju titta efter lite andra grejer när man kollar "ny" båt.. Ja jag har inte bestämmt mig riktigt än, men det lutar ialla fall just nu åt en med pinne på vid nästa byte.. Nästa byte kan bli till våren eller om fyra år, den som lever får se !! Kanske t.o.m blir en utan pinne på däreimellen.. Vem vet ??
Nu ska jag bara koppla av resten av kvällen o njuta av lugnet, ta en kall o softa lite med en film kanske..
Nästa helg åker vi nog ner lite innan helgen.. Vi ska ju till Hunnebo med Harry som gör en medlemsresa, då ska jag leka däcksman igen, hur ska detta sluta ??
Så hörs vi inte innan dess så blir det säkert efter den resan..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar